Romsdal Reiseliv

Vi har sammen med GrowLab fasilitert et RISS prosjekt for Romsdal Reiseliv som handler om utvikling av kulturbaserte opplevelser for reiselivet.

Hvilke kulturelle råvarer finnes?
Og hva er egentlig behovet til målgruppene?

RISS handler om å:

  • Finne det lokale og det nære, det lokalbefolkningen verdsetter

  • Forstå steder og opplevelser

  • Utfra innsikt, utvikle strategiske konsepter

  • Trekke ut konkrete opplevelser, møtesteder, produkter og fortellinger der dette kan oppleves, og som bidrar til vekst og verdiskaping

  • Ta vare på, formidle og videreutvikle lokalsamfunnenes egenart

  • Utvikling av reiselivet skal bidra til å gjøre stedet/området til et attraktivt sted å besøke, men samtidig også bidra til å tilføre kvaliteter til de som har lokalsamfunnet som sitt hjem.

RISS. Innovasjon Norge sin metode for kulturbaserte opplevelser
innsikt

Før vi gikk i gang kartla vi hva som fantes av innsikt allerede

Workshop

Vi startet med en oppstartsworkshop med ulike aktørere innenfor kulturbasert reiseliv i Romsdal. Hva finnes av unike opplevelser i Romsdal? Og hva er behovet til aktørene og medlemmene til Romsdal Reiseliv nå og fremover?

“Sammen får vi flere perspektiv og innfallsvinkler”

 

Vi intervjuet mange ulike interessenter ansikt til ansikt. Vi intervjuet også lokalbefolkningen og turister.

Observere og teste opplevelser

Vi observerete og testet selv mange opplevelser i Rauma

 

Oppsummering av all innsikt til slutt

Prosessen frem til utvikling og testing av nye konsepter.

 

Vi fant 4 tydelige hovedfortellinger om Romsdalen

  1. Handel& ferdselsåre

  2. Tindehistorien

  3. Konfeksjon og rikholdig næring og gründerliv

  4. Folkekultur. Bærekraftig, det motsatte av masseturisme

 

Innsiktskort basert på hovedfortellingene

 

Veien videre - hvordan utvikle gode konsept basert på innsikt så langt?

Vi har kjørt flere workshops som bygger på hverandre. Lokasjonene har vært forskjellige hver gang - slik får vi vist frem alle de flotte kulturbaserte opplevelsen som finnes allerede. Og det har vært servert kortreist mat underveis. Her får deltakeren kjent på “det lille ekstra” som er så viktig for å skape gode opplevelser.

Workshop på tindesenteret
 
Kundeopplevelse

Hvordan bygger man opp en opplevelse? Hva er viktig å tenke på FØR gjestene kommer? UNDERVEIS i opplevelsen, og hva skal de sitte igjen med etterpå?

Omvisning av kulturskatter, og workshop i Rødven

 

Testfasen

Det er utviklet flere konsepter på unike, kulturbaserte opplevelser som nå er over i testfasen. I testfasen får en nyttige tilbakemeldinger på sine konsept som de tar med seg videre. F.eks: Var kommunikasjonen tydelig nok? Skjønte publikum hvilken opplevelse de skulle være med på, og var opplevelsen som forventet? Var opplevelsen for kort eller for lang? Og er det kanskje noen som har gode tips underveis?

Etter flere slike testrunder og justeringer er konseptet klart til å lanseres for et åpent publikum.

 

Trenger du hjelp til et lignende oppdrag? Ta kontakt!
Send en mail til
hallo@annadesign.no eller ring 905 86 228.